Felsőszölnök

Felsőszölnöki napjaink ... és gyakran mókás kalandjaink a derék vendek között.

Felsőszölnöki napjaink ... és gyakran mókás kalandjaink a derék vendek között.

2009.10.26. 14:28 kod715

Foltos szalamandra.

 Szombaton meglátogatott a szomszédunk, és meghívott egy kis pálinkára, és friss süteményre.

Mosolyogva mondta, hogy reggel a felesége amikor elsétált a ház előtt látta a fényeket, és hogy végre van szomszédjuk. Én pedig mosolyogva invitáltam be a házba, hogy nézd, milyen jó meleg van, mert működik a kályha. Hajnalban keltem, és korán reggel már a tanyán voltam. A meleg persze nem csupán az én művem volt. Mikor megérkeztem éreztem, hogy meleg a csempe. Elmosolyodtam. Tudtam, hogy kinek köszönhetem a meleget. Kitaláljátok? Igen, az én kedves barátomnak, aki még külföldről is irányítani tudja a dolgokat. Mikor szerdán beszéltünk megkérdezte, hogy mikor megyek le. Több perces litániába kezdtem, hogy miért nem tudom pontosan megmondani. Egy ideig hallgatta, aztán kijelentette: Úgyis szombaton fogsz jönni, majd szólok a Szarvasnak, hogy fűtsön be.
Ennyi. Nem kell ezt bonyolítani.
 
Miután szomszédunknak megmutattam, hogy mivel haladtunk a házon, elindultunk hozzájuk. Az akácfáról - erről az istencsapásáról - beszélgetve ballagtunk az erdei úton. A kb. 200 méteres utat 25 perc alatt tettük meg. Nem siettünk, nem rohantunk. Hova? Minek? Ahogy sétáltunk, egy kis mozgó sárga foltra lettem figyelmes. Egy foltos szalamandra haladt az út szélén az erdő felé.
 
 
A foltos szalamandra a kevésbé ismert állatok közé tartozik, melynek oka kereshető az életmódjában, s hogy életterük egyre inkább csökken a vizes élőhelyek ritkulása, környezetszennyezése miatt. Megfigyelése azért is nehéz, mert napközben csak eső után, nedves időben hagyja el tanyáját, fő mozgási időszaka az éjszaka. Nappalait általában búvóhelyen tölti, mely kisebb üregek, kövek alja lehet. Telelni is ide vonul vissza. Az Őrség területén ismét előfordul annak ellenére, hogy 2-300 méter tengerszint feletti magasság alatt ritka. A tanya 350 méter körül lehet, régóta tervezem, hogy GPS-el megmérem, de mindig elfelejtem... :-)
 
A szalamandra előfordulása, jelenléte egyben jelzi a vizek - patakok, források - tisztaságát.
Kedveli a vizes erdőket, tiszta vizű patakokat, páradús, csendes zavartalan helyeket. Az ember közeledtére először megmerevedik, de aztán szép lassan feloldódik és folytatja útját lomha, szinte lassított felvételnek tűnő mozgással. Mozdulatai lassúak. Mindig az ellentétes oldali lábukat mozdítják, mint ahogy a testük hajlik.
 
A szalamandrák bár gyakran élnek együtt fajtársaikkal, mégsem lehet azt állítani róluk, hogy társas élőlények - az egyik alig törődik a másikkal. Csupán a párzás idején keresik egymást, s miután nászukat megülték, meg is szűnik közöttük minden kapcsolat. Legfeljebb egy alkalmas közös menedékhely, valamelyik kényelmes fekvésű üreg hozza össze őket.
 
 Táplálékuk a lassan mozgó állatok - csigák, földi giliszták, rovarok - sorából kerül ki. Csak élő mozgó állatot fogyasztanak. Változó testhőmérsékletűek testhőmérsékletük a környező víz vagy levegő hőmérsékletétől függ. Hideg időben mozgásuk lelassul, a telet téli álomba dermedve, fagymentes helyeken, mohos sziklarepedésekben vészelik át. Április elején bújnak elő.
 
A Foltos szalamandra az egyetlen valódi szalamandra, mely hazánk területén honos. Rendkívül területhű állat, ezért az élőhely védelme kiemelkedő fontosságú. A számára megfelelő környezet megszűnése, leromlása esetén elpusztul.
 
 
Magyarországon VÉDETT! Vigyázzunk rájuk!

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://felsoszolnok.blog.hu/api/trackback/id/tr51476263

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Messzenéző Minyon 2009.10.26. 16:10:53

Akkor ezek szerint csak elmentél egyedül is :)
Nagyon jó képeket sikerült csinálnod a szalamandráról!
Mi a baj az akáccal? Azt értem, hogy benő mindent, de csak ha elhanyagolt a terület, de nagyon finom virágot, mézet ad, a fája pedig milyen jó tüzelőnek is, bútornak is!

kod715 2009.10.26. 17:15:23

@Messzenéző Minyon: Sajnos ezt a képet nem én csináltam. Nem volt nálam fényképezőgép.
Az akác tájidegennek számít, bármilyen őshonos vegetációt kiszorít. Egy növényi időzített bomba. Kártevőkre szinte érzéketlen. A fagyöngyöt kiröhögi.
Messzire elnyúlik a gyökérzete és elszívja a nedvességet a szomszédos növényektől. Ha nincs aljnövényzet szegényeses lesz az állatvilág is, hiszen kevés búvóhelyet és táplálékot biztosít az állatok számára. Nagyon könnyen sarjadzik, gyakorlatilag, ha valahol megjelenik, onnan csak nagy erőfeszítésekkel lehet kiirtani. Égetni tilos! A megégett területen jóval nagyobb területet foglalnak el az akácsarjak, mint amit az égés előtt az akác elfoglalt. Nagyon nagy baj az is, hogy amikor már mindent tönkrement, az akác után a puszta marad.
Akácfától úgy lehet megszabadulni, hogy kivágod és a friss vágásfelületet nyomban bekened tömény glialkával vagy egyéb olyan gyomirtóval amelynek a hatóanyaga szintén glifozát-izopropilamin só. A gyökerekbe lehúzódó glialka elpusztítja a tuskót is és így nem indulnak meg a gyökérsarjak, ráadásul könnyebb lesz majd kivenni is mint egy élő tuskót. Annak, aki nem szeretne vegyszert használni a gyűrűzés jelenthet megoldást. Az Őrségben nem nevezik fának. A fa szerintük a tölgy és a bükk.

Messzenéző Minyon 2009.10.27. 16:01:00

@kod715: Értem. Igen, az tény, hogy nálunk sehol sem őshonos. Nálunk az elöl-hátul erdő akác, nyilván nem tudom, mi volt előtte, mert amióta mi itt vagyunk, ez van. De van alatta aljnövényzet is, és sok bodzabokor is közte. A mi kertünket is uralta, amikor megvettük a házat, mi nem csak kivágtuk az összeset, hanem hívtunk egy markolót, "aki" kiszedte az összes tövet. Nincs bajunk azóta vele, viszont valóban kiváló szerszámnyél és tűzifa. De ettől még teljes mértékben megértem, amit írsz. Nyilván és is másképp gondolkodnék, ha egy őshonos erdő helyén lenne egyszer csak akácerdő.

annamarie · http://amihazunk.blog.hu 2009.10.28. 09:01:28

Akácról: valóban az Őrségben nem tartják igazi fának és nem is őshonos. Ezzel szemben viszont Laca szeretne egy pár csemetét a házunk mögötti ligetes részbe telepíteni. Ugyanis gyorsan nő és jó vele fűteni.

Ígértünk Nektek egy pici tölgyet. Már a múltkor ki is néztük, itt lenne az ideje a kiásásának és elültetésének.

kod715 2009.10.28. 16:38:01

@annamarie: Annamarie ahogy hallom Laca benne van az asasban... nalunk lent a volgyben van par akacfa... ;-) Huu igen. Akkor nekem is asni kell egy godrot.. illetve tobbet majd meselem miert... :-)
süti beállítások módosítása